Vergelijking tussen de periode Jan 2012 en 2013
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Commercieel: |
194 | 185 | -4,64% |
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 2.135 | 1.543 | -27,7% |
Passagiers: | 6.710 | 7.802 | +16,3% |
Vracht/ton: | 5.049 | 4.627 | -8,4% |
Commentaar:
HET KON VEEL BETER!
Uit de door de luchthaven gepubliceerde cijfers blijkt duidelijk dat de tendens van algemeen veel minder bewegingen zich voortzet.
De daling ligt opnieuw hoofdzakelijk bij de general aviation, deels te wijten aan de slechte economische conjunctuur en deels aan de winterse weertoestanden.
We betreuren echter ook een daling van 4,64% van de commerciële vluchten. Deze daling is abnormaal, gelet op de goede resultaten van het passagiersverkeer alsook een gunstige eerste maandhelft qua vracht. Het verlies is vnl. te vinden in de laatste weken van januari (zie rubriek "Vracht").
Passagiers:
Met 7.802 passagiers overtreft januari 2013 dezelfde periode van verleden jaar met 16,3%.
Deze opmerkelijke stijging is te danken aan het inzetten van een B737-800 door Jetairfly. Dit toestel biedt 40 zitplaatsen meer aan dan de vorig jaar ingezette B737-700.
Er werd door de toeristen gretig gebruik gemaakt van deze extra capaciteit, met als gevolg zo'n 1.100 extra passagiers.
Dit resultaat is het mooiste bewijs van wat we reeds jaren verkondigen: Oostende-Brugge biedt veel meer mogelijkheden als passagiersluchthaven.
Wij blijven pleiten voor één à twee extra bestemmingen in het winterseizoen en wij zullen onze inspanningen hiervoor verhogen.
Vracht:
Een erbarmelijk resultaat is het behaalde vrachtcijfer, nl. slechts 4.627 ton.
Het pijnlijke hiervan is, dat deze slechte cijfers hadden kunnen vermeden worden!
Vanwege plaatselijk stroeve en bureaucratische procedures voor de toepassing van Europese veiligheidsreglementeringen heeft een aantal klanten beslist hun activiteiten naar andere luchthavens te verplaatsen. Dezelfde reglementering is nochtans evenzeer van toepassing bij de ons omringende concurrenten. Daar heeft men echter inventievere oplossingen uitgewerkt om, met dezelfde veiligheidsnormen, een vlottere doorstroming van goederen te verwerken.
Levende dieren en bederfelijke goederen, trafieken waarvoor Oostende-Brugge tot voor kort een goede reputatie had, worden nu op andere luchthavens met veel meer spoed behandeld.
Het resultaat is dat onze kustluchthaven wekelijks minstens 5 vluchten verloren is! Dit betekent naar schatting een maandelijks verlies van gemiddeld 1.200 ton!
Uiteraard verspreidt het nieuws over de stroefheid van Oostende-Brugge zich als een lopend vuurtje in de vrachtwereld, zodat potentiële klanten zelfs de moeite niet meer doen om de luchthaven in beschouwing te nemen.
Destijds had de goede reputatie van Oostende een sneeuwbaleffect en groeide het aantal klanten; nu zijn wij in een negatieve spiraal verzeild.
De overheid kijkt echter passief toe en onderneemt geen enkele actie om onze concurrentiële positie opnieuw op het juiste spoor te zetten.
Het is onbegrijpelijk dat de overheid toelaat dat een strikt administratieve mentaliteit het overwicht heeft op commercieel dynamisme.
Kortom, een blauwdruk van het vroegere USSR.